Летище София ЕАД е търговско дружество със 100% държавно участие. От април 2021, дружеството не оперира летището в София, което е отдадено на концесия. Настоящата страница представя историята на летището до отдаването му на концесия и има единствено информативна цел.
Първата летателна площадка в град София се е намирала на територията на днешната централна ж.п. гара, а началото на първите полети по вътрешни линии е поставено с транспортирането на пощенски пратки по два маршрута: София-Горна Оряховица-Варна-Русе и София-Пловдив-Ямбол-Бургас. От началото на 30те години полети се изпълняват от естествената писта край село Враждебна, чийто терен с Указ на Цар Борис III от 16 септември 1937 г. е избран за строителството на столичното летище. Това е рождената дата на Летище София. Изграждането на летището се осъществява под ръководството на Дирекцията по въздухоплаване към Министерството на железниците, пощите и телеграфите.
През 1939 г. е открита първата приемна сграда на Летище София, а две години по-късно е завършено и летателното поле с грундова писта за излитане и кацане. Девет години по-късно е конструирана първата бетонна писта с дължина 1050 м. През 1949 г. със създаването на българо-руско авиационно обединение ТАБСО се поставя началото на редовните международни линии, свързващи София с другите европейски столици. В периода от 1951 до 1965 г. поетапно се модернизират съществуващият пътнически терминал и пистата, която е удължена до 2720 м, за да може да приема съвременните по-големи турбореактивни самолети.
Следващите години се характеризират с бърз растеж на летищния трафик, което налага многократно увеличаване на капацитетните възможности – за вътрешните полети до Варна, Бургас, Русе, Горна Оряховица и Търговище е обособен отделен терминал, а по-късно е построена и нова сграда за пристигащите по международни линии пътници. Междувременно пистата за излитане и кацане е ремонтирана няколко пъти, инсталирани са съвременни аеронавигационни съоръжения, отговарящи на динамично променящите се изисквания на модерната реактивна гражданска авиация. През 90-те години с решение на Министерския съвет на Република България е основано самостоятелно търговско дружество „Летище София”.
На прага на новия век е одобрен Генералния план за разширение и модернизация на съществуващата инфраструктура на столичното летище, чиято главна цел е да осигури необходимия капацитет за бързо развиващия се авиационен сектор като предостави модерен стандарт на летищните услуги при висока степен на безопасност и сигурност на полетите.
През 2000 г. Терминал 1 на Летище София е основно реновиран - разширен е салон „Заминаване” и е обособена сграда за пристигащи пътници. Разположен върху площ от 15 000 кв. м. с капацитет от 1.8 млн. пътници годишно, построеният в първата половина на ХХ век терминал все още носи почерка на тогавашните архитектурни влияния – масивни полилеи от ковано желязо и стенни мозайки от естествен камък – това е което днешните пътници на нискотарифните и чартърни авиокомпании могат да видят. На 31 август 2006 г. Летище София въвежда в експлоатация новата писта за излитане и кацане, изнесена на 210 м северно от предишната, като източният край на дългото 3600 м съоръжение прехвърля коритото на река Искър по специално изграден мост. Допълнително са изградени нови скоростни и свързващи пътеки за рулиране, които осигуряват 20 самолетни движения на час при висока степен на безопасност. Аеронавигационното оборудване на новата писта за излитане и кацане осигурява възможност за кацане в условия на намалена видимост при Категория IIIB по стандарти на ИКАО.
В навечерието на присъединяването на България към Европейския съюз Летище София посреща 70ия си юбилей с ново лице - на 27 декември 2006 г., отваря врати Терминал 2. С годишен капацитет от 2,6 млн. пътници терминалът е проектиран по начин, предполагащ неговото разширение в съответствие с нуждите на развиващия се през следващото десетилетие трафик. И действително през декември 2013 г. Терминал 2 претърпява разширение в северна посока, което позволява допълнително увеличение на неговия пътнически капацитет от около 200 000 годишно. Централната сграда на Терминал 2 е изградена върху площ от 56 850 кв.м. с допълнителна пътническа галерия дълга 242 м и оборудвана с 7 пътнически ръкава и автобусни изходаи. Достъпът до 8-те нива на терминала е улеснен от 12 асансьора и 7 ескалатора. Пасаж свързва залите с покрития автомобилен гараж, разполагащ с над 800 паркоместа.
Терминал 2 разполага с търговски зони на обща площ от над 4 000 кв.м, предлагащи на пътуващите разнообразни услуги – ресторанти, кафе-барове, магазини, туристически и рент-а-кар услуги, банки и бюра за обмяна на валута. Автоматизираната система за сортиране на пътнически багажи с 4-степенна проверка по сигурност, 36те гишета за регистрация на пътници и багажи, терминалите за интернет и самостоятелна регистрация на пътници и багажи, модерната летищна информационна система са само част от съоръженията, осигуряващи качествено обслужване за 2000 пътници в час „пик”.
През април 2009 г. Летище София завършва строежа на шумозащитен екран на площадката за изпробване на самолетни двигатели. С неговото изграждане, както и с централизирането на процедурите по антиобледенителна обработка на въздухоплавателни средства върху две специализирани площадки, летище София изпълнява социален ангажимент по отношение на жилищните райони най-силно засегнати от непосредствената оперативна дейност на летището. Уникалното за Балканите съоръжение осигурява намаление на шума чрез поставяне на солидна преграда между звуковия източник и изложените на неговото въздействие. Заглушителния ефект при пробите на самолетни двигатели се изразява в около 17 dB(A) при прогнозирани 15 dB(A).
Същата година отбелязва интегрирането на Терминал 2 като приемна сграда към прилежащите терени. Чрез преустройство на стара каменна кариера и при запазване на естествените характеристики на местността част, от която е река Искър, се създава паркова среда. Паркът на Летище София, Т2 е разположен североизточно от сградата на Терминал 2 върху площ от 365 дка, а изградените зони за отдих и разходки, алейна мрежа, амфитеатър и естественото езеро превръщат Парка на Летище София, Т2 в алтернативна сцена за провеждане на културни събития.
С цел подобряване на качеството и ефективността на аеронавигационното обслужване в зоната на летището на 05 декември 2012 г. е открита новата летищна контролна кула на ДП „Ръководство Въздушно движение”. Проектът се явява естествено доразвитие на летищния комплекс и е пряко свързан с реконструкцията и разширението на Летище София. Върху разгърната застроена площ от 2 400 кв. м. и с височина 50 м, разположеното на запад от Терминал 2 съоръжение е в съответствие с най-модерните тенденции в Европа и е с експлоатационен живот от над 40 години. В западна посока от летищната контролна кула се намира „Луфтханза Техник София“. Предприятието е петата висококонкурентна база за основен ремонт и поддръжка на тясно-корпусни самолети, която Луфтханза Техник Груп създава в Европа.